SALLQA (salljja)

MDV21

‘’Sallqa’’ (salljja) es el adjetivo del desierto. Es lo que me gustaría que me llamase mi abuela si pudiera ver en lo que me he convertido. Indomable, naturaleza, arisca, tosca, bárbara, insociable, animal.

No quiero elegir una palabra, la herencia oral de mis antepasados me deja/me permite (no me prohíbe) ser todas ellas. Solo ‘’soy’’. Sin romanticismos baratos, sin sentimentalismos verdes-artificiales, sin victimismo, quiero recuperar lo que me arrebató la castellanidad. Quiero ser pelo negro-sombra y párrafos chankas que solo me responda el eco de los andes/la voz de las ancestras. Quiero ser marrón y quiero SER sin la mirada impuesta de los colonos que aún vagan visibles como fantasmas.

Son sueños. Y en ellos quiero vivir sin tener que dormir. Ella me llama hacia el altiplano donde nació. Me habla con su lengua envolvente y me dice que allí moriré corriendo, que allí envolveré mis raíces a la tierra y descansaré mientras el frío del verano me quema y me arruga la cara como a las papas.

LIS ES BETH
Artista y militante antirracista afincada en Bilbao.
Mujer marrón, hija de migrante. Nacida en La Laguna (Tenerife) el 5 de septiembre de 1994. Liesbeth Montoya es graduada en Bellas Artes por la ULL (2016) y tiene un Máster en Pintura realizado en la UPV/EHU (2018). Vinculada a los movimientos estudiantiles de la universidad y al feminismo canario (2014), actualmente pertenece al grupo afro-transfeminista RAÍZES y al Movimiento Antirracista de EH. La pintura es su marco principal de actuación, pero se desenvuelve en distintos ámbitos: acción, video, instalación y fotografía. El desarrollo de su TFM ‘’RELATOS SALVAJES’’ (2018) supone el punto de inflexión y la salida del corte pictórico. Un aire (2017) o Acción cuarta (2018) marcan el principio de una serie de video acciones que la sumergen en nuevas realidades artísticas. La experimentación del movimiento y la búsqueda de la identidad mediante la observación del cuerpo en acciones/performance como DECOLO (2019), Azul (2019), SALLQA (2021) o EMPYTNM (2021), junto con el activismo antipatriarcal y antirracista que desarrolla en el territorio vasco definen a la sujeto como artista política. Transversalmente se dedica al trabajo mural, es profesora de pintura y dinamiza actividades artísticas para distintas organizaciones sociales de EH.

Performance
Asteazkena
2021/11/17
19.15

‘’Sallqa’’ (salljja) da desertuaren adjektiboa. Nire amonak ikusiko balu zer bihurtu naizen, horrela deitzea gustatuko litzaidake. Menderaezina, izatasuna, zaputza, zakarra, ankerra, tratagaitza, animalia.

Ez dut hitz bat aukeratu nahi, nire arbasoen ahozko oinordetzak horiek guztiak izatea ahalbidetzen dit (ez dit debekatzen). “Izan” besterik ez dut egiten. Erromantizismo merkerik gabe, sentimentalismo berde artifizialik gabe, biktimismorik gabe, gaztelaniartasunak kendu zidana berreskuratu nahi dut. Ile beltza-itzala izan nahi dut, eta chanken paragrafo; andeen oihartzunak/arbasoen ahotsak soilik erantzutea nahi dut. Marroia izan nahi dut eta IZAN izan nahi dut, oraindik mamu gisa noraezean dabiltzan kolonoek ezarritako begiradarik gabe.

Ametsak dira. Eta horietan bizi nahi dut lo egin beharrik gabe.

Berak dei egiten dit sortu zeneko goi-lautadarantz. Bere hizkuntza inguratzailearekin hitz egiten dit eta korrika hilko naizela esaten dit, bertan bilduko ditudala sustraiak lurrarekin, eta atseden hartuko dudala udako hotzak aurpegia erre eta zimurtzen didan bitartean.

LIS ES BETH
Artista eta militante antiarrazista, Bilbon kokatua.

Emakume marroia, migratzaileen alaba. 1994Ko irailaren 5ean La Laguna-n (Tenerife) jaioa. Liesbeth Montoya Arte Ederretan graduatua da ULL-en (2016) eta masterra du Pinturan, EHUn egina (2018). Unibertsitateko ikasle mugimenduekin eta Kanarietako feminismoarekin lotuta (2014), gaur egun, RAÍZES Afrikako talde transfeministako eta EHko Mugimendu Antiarrazistako kidea da.

Pintura da bere jarduketa-marko nagusia, baina arlo desberdinetan aritzen da: ekintza, bideoa, instalazioa eta argazkigintza. ’RELATOS SALVAJES’’ master amaierako bere lanaren garapena (2018) inflexio-puntua izan da, eta alderdi piktorikotik ateratzea ekarri dio. Un aire (2017) edo Acción cuarta (2018) lanek errealitate artistiko berrietan murgildutako bideo-ekintza jakin batzuen hasiera zehazten dute.

Mugimenduaren esperimentazioak eta ECOLO (2019), Azul (2019), SALLQA (2021) edo EMPYTNM (2021) ekintza/performanceetan gorputzaren behaketaren bidez egindako identitatearen bilaketak, euskal lurraldean garatzen den aktibismo antipatrialkalarekin eta antiarrazistarekin batera, subjektua artista politiko gisa definitzen dute.

Zeharka, hormako lanez arduratzen da, pinturako irakaslea eta jarduera artistikoak dinamizatzen ditu EHko gizarte-erakundeentzat.

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