CASILDA. BESTE PAUSOEN OIHARTZUNA
Kasilda Hernaez Vargasek utzitako urratsak jarraitzen ditu, jatorriz ijitoa eta anarkista zena, oso
ezaguna bere hirian hirugarren hamarkadan. Libertaria edo bonben neska, ezizenez ezaguna.
Beste pausu horiei jarraiki ezezaguna dugun Donostia ezagutuko dugu, hiri menderagaitza
etaborrokalaria, bakarrik ehizarako eskopetez eta ilusio askori esker estatu kolpe bat gelditzea
lortu zuena.
Kasildarekin, Urumeako hirian emandako langile eta feministen borrokak ezagutuko ditugu,
ANV-ren sorrera ( ezkerreko abertzaletasuna, langilea eta akonfesionala ), CNT sindikatuaren
gorakada. Azken finenan, inor ez axolagabe utziko ezduen Donostiaren irudi ezezaguna.
Kasilda eta Felix Likiniano, bere bizitzan zehar bikote izandakoa, gerra galdu arren, sekula ez
ziren garaituak izan. Herbestean, Miarritzen, frankismoaren kontra borrokan ziharduten
hainbat gazteri aterpea eman zieten.
Dokumental honetan ikusi dezakegu nola Donostian, bere hirian, oraindik ere pausu horien
hotsak entzun daitezke, “Kasi” bezala, amore ematen ez duten horietarikoak badaudelako.
CASILDA: EL ECO DE OTROS PASOS sigue la senda que nos marca
Casilda Hernaez Vargas, donostiarra de origen gitano y anarquista, muy popular en su ciudad
en los años 30. La libertaria o la chica de las bombas, le decían. A través de esos otros pasos
descubrimos una Donosti desconocida, la ciudad rebelde y combativa, capaz de detener un
golpe de estado tan solo con escopetas de caza y mucha ilusión. Con Casilda vivimos las luchas
obreras y feministas en la ciudad del Urumea, el nacimiento de ANV (nacionalismo de
izquierdas, obrero y aconfesional ), el auge de la CNT, su sindicato. En definitiva, una
fotografía inédita de San Sebastián que no deja a nadie indiferente.
Casilda y su compañero de vida Félix Likiniano perdieron la guerra pero nunca
fueronderrotados. En su exilio, en Biarritz, dieron cobertura a los jóvenes antifascistas que
cruzaban la muga para luchar contra el franquismo.
En el documental podemos ver como en Donosti, su ciudad, aun suena el eco de esos pasos
porque siempre queda alguien, que como “La Casi”, se niega a sucumbir.